Tiroid

Tiroid bezi vücudun en büyük endokrin bezlerinden biridir ve iki bağlı parçadan (lob) oluşur. Bu bez nefes borusunun önünde adem elmasının altında bulunur. Tiroid bezi vücudun enerji döngüsünü düzenler, protein yapımını ve diğer hormonlara vücudun hassasiyetini kontrol eder. Aktif tiroid hormonları olarak tiroksin (T4) ve triiyodotironin (T3) üreterek bu süreçlere katılır. Bu hormonlar vücuttaki diğer sistemlerin işlevini, büyüme hızını düzenler.

Tiroid hormon çıkışı hipotalamus tarafından üretilen tirotropin salıveren hormon (TRH) ile düzenlenir ön hipofiz dediğimiz organdan tiroit uyarıcı hormon (TSH)’ı artırarak bu işlevi düzenler.

Tiroid Bezi hormonları, Graves hastalığı-otoimmün bir hastalıkda aşırı miktarda üretilir ve hipertiroidi (zehirli guvatr) oluşur. Buna karşılık, hipotiroidizm yetersiz tiroid hormon üretiminin olduğu bir durumdur. Dünya çapında en sık nedeni iyot eksikliğidir. Tiroid hormonları gelişimi için iyot önemlidir. İyot eksikliğine bağlı hipotiroidizm önlenebilir zihinsel gelişim yetmezliğinin en önde gelen nedenidir. İyot yeterli bölgelerde ise hipotiroidinin en sık nedeni Hashimoto tiroiditi ise otoimmün ) (vücudun kendi organlarını yabancı olarak gördüğü ve immun sistemdeki sorundan kaynaklanan bir hastalıktır. Buna ek olarak, tiroid bezinde aynı zamanda nodüller ve kanser çeşitli gelişebilir.

Endokrinologlar ayrıca tiroid nodüllleri, tiroid kanseri ve büyümüş tiroid dokusunu (guatr) tedavi etmek için de eğitim alırlar.

Birçok kişinin tiroid bezinde tiroid nodülü bulabilirsiniz. Bu tiroid nodülü çoğunluğu ( kanserli olmayan) , benign (iyi huyludur) ve onların varlığı mutlaka hastalık anlamına gelmez. Çoğu tiroid nodülleri herhangi bir belirtiye neden olmaz ve çoğu tesadüfen saptanır. Genellikle multinodüler guatr olarak adlandırılır ve bu durumda birçok nodül vardır . Doktorlar genellikle nodüllerin durumunu belirlemek için tiroid iğne aspirasyon biyopsi yaparlar. Nodül kanser şüphesi veya kanser görülmezse genellikle takip edilir. Nodül şüpheli ise o zaman ameliyat önerilir.